Jednou z pomerne nových výziev pre zamestnávateľov je starostlivosť o zdravie zamestnancov. Hovorí sa, že sedenie je novým druhom fajčenia. Teda škodí zdraviu. A je to pravda. Dokazujú to aj rôzne prieskumy renomovaných spoločností. Globálny prieskum spoločnosti CBRE ukázal, že až pre 80 percent zamestnancov bude ponuka wellness programov na pracovisku rozhodujúca pri výbere nového zamestnávateľa, resp. pri zvažovaní či zostať pracovať u aktuálneho zamestnávateľa.
Koncept wellness programov pritom nie je nový. Firmy a ich výskumníci dlho skúmali rôzne súvislosti, aby napokon prišli na to, že zdravie a efektivita práce majú veľmi zreteľnú spojitosť. Zdraví a spokojní zamestnanci sú totiž menej často práce neschopní a navyše sú aj viac produktívni. Wellness programy sú často súčasťou tzv. zdravých kancelárií (healthy offices). Úspešné firmy, ktoré sa snažia pozerať dopredu si už všimli trend zmeny z trvalo udržateľného prostredia na prostredie, ktoré si dokáže udržať ľudí. A práve veľké demografické a sociálne zmeny posledných rokov spôsobili, že vo svete sa wellness programy stávajú horúcou korporátnou agendou.
Čo sú wellness programy?
V podstate ide o úpravu pracovného prostredia a pracovných činností tak, aby podporovali zdravie, fyzickú i psychickú pohodu zamestnancov. Malo by ísť o strategické programy spoločností, ktoré firmám ponúkajú veľké možnosti vybudovať úspešný, trvalo udržateľný biznis. Integráciou tejto agendy si vytvárajú dôležitú konkurenčnú výhodu oproti ostatným, lebo dokážu lepšie redukovať náklady na zdravotnú starostlivosť zamestnancov, eliminujú časté absencie, zvyšujú produktivitu práce a dokážu si udržať talentovaných jednotlivcov. Wellness programy myslia tak na mentálny, ako aj fyzický relax zamestnancov.
Už samotné pracovné prostredie, v ktorom ľudia trávia veľmi veľa času je dôležité. Aj preto firmy v celom svete prechádzajú na trend tzv. zdravých kancelárií. O čo ide? Veľmi jednoducho zhrnuté – ide o moderné administratívne budovy a ich priestory, ktoré spĺňajú medzinárodné štandardy (WELL Building Standard) a kladú dôraz na tieto faktory: dostatočnú výmenu vzduchu, kvalitnú vodu a pitný režim, dostatočné denné svetlo, fyzické aktivity (pohyb), zdravú výživu a komfort pri práci.
5 TRENDOV, KTORÉ PODPORUJÚ NÁRAST WELLNESS AKTIVÍT
Dôležitosť zavádzania programov pre zdravie ukazuje aj viacero celosvetových trendov. Projekt spoločnosti CBRE pod názvom Global Workplace Innovation identifikoval 5 trendov, ktoré podporujú potrebu zavedenia wellness programov na pracoviskách. Úspešní budú tí, ktorí prehodnotia svoju zamestnaneckú politiku a svoj prístup k ľuďom. O aké trendy ide?
Ďalším zdrojom stresu podľa 53 % respondentov je potreba byť stále na príjme. Digitálne technológie nútia ľudí reagovať na dopyt po komunikácii (telefón, sociálne siete). Človek denne siahne po svojom smartfóne až 150-krát a len málokto sa dokáže úplne „odpojiť“ z obavy, že o niečo príde. Aj preto už niektoré firmy na svete podnikli kroky na zníženie stresu svojich zamestnancov – napr. Volkswagen zaviedol tzv. e-mailovú amnestiu, ktorá umožňuje zamestnancom mimo hlavný pracovný čas nesledovať a nereagovať na pracovné správy. Daimler zase zaviedol auto delete program na e-mailové správy v čase, keď je zamestnanec na dovolenke.
Na záver dávame do pozornosti niekoľko pomerne rýchlych a lacných riešení ako na pracovisku vybudovať aspoň jednoduché možnosti wellness programu v krátkodobom horizonte. Dôležité však je, aby firmy tento trend riešili aj komplexne, v dlhodobom horizonte.
Čo môžu firmy urobiť pre podporu zdravia na pracovisku?