Ako bude vyzerať trh maloobchodných nehnuteľností počas najbližších 5 rokov? Realitno-poradenská spoločnosť CBRE tvrdí, že dopyt po fyzických maloobchodných priestoroch bude stále veľmi vysoký. Medzi požiadavkami budú dominovať najmä prevádzky zamerané na zdravie a krásu.
Nová analýza CBRE sa venuje šiestim hlavným maloobchodným trhom: Číne, Amerike, Španielsku, Nemecku, Taliansku a Veľkej Británii, pričom sa zameriava najmä na plánované maloobchodné priestory v najbližších piatich rokoch. Medzi kľúčové odvetvia maloobchodu, na ktoré experti sústredili svoju pozornosť boli potraviny, odevy a obuv, zdravie a krása, domov a záhrada.
CBRE predpovedá, že nárast priestorových požiadaviek bude viditeľný najmä v segmente zdravotníckych a kozmetických potrieb. Záujem obchodníkov v tejto oblasti prevyšuje ostatné – v Číne o 8,1 %, v Nemecku o 4,5 %, v Taliansku 4,2 %, vo Veľkej Británii o 1,7 %, v USA a Španielsku o 1,1 %. Rast v tomto odvetví bude podporovaný novými technológiami a inováciami, spojenými s rastúcim dopytom od spotrebiteľov, ktorí investujú do seba.
Túto situáciu komentuje Natasha Patelová, riaditeľka globálneho maloobchodného výskumu v CBRE: „Technológie, inovácie a sociálne siete sú kľúčom k úspechu v oblasti zdravia a krásy a zostanú neoddeliteľnou súčasťou stratégie maloobchodníkov v nasledujúcich rokoch. Značky často využívajú virtuálne obrazovky s ukážkami nanášania make up-u, na ktorých zákazníci vidia, ako produkt vyzerá ešte predtým, než si ho kúpia. Týmto spôsobom vytvárajú skúsenosť, ktorá privedie nakupujúcich do ich kamenných prevádzok. Ukazuje sa, že celý sektor využíva viacero kanálov, ktoré zahŕňajú sociálne siete a kamenné prevádzky. Je zrejmé, že značky využívajú analytiku profilov svojich sociálnych médií na to, aby podľa nich nastavovali stratégiu prenájmov maloobchodných priestorov.“
Dáta z prieskumu CBRE predpovedajú, že významný rast požiadaviek na priestory zaznamená aj oblasť domácnosti a záhrady. V Číne bude potrebných ďalších 20,4 % priestorov, v Španielsku 2,3 %, v Taliansku 1,2 % a v Nemecku 0,8 %. Stabilný rast zaznamenajú aj kategórie odevov a obuvi a rovnako aj potravín. Najviditeľnejšie sa to prejaví v Španielsku, kde je dopyt v oboch spomínaných kategóriách vyšší o 2,2 %, resp. 1,2 %.
„Hoci je maloobchodný sektor v štádiu transformácie, fyzické maloobchodné prevádzky zostanú aj naďalej veľmi dôležitou súčasťou získavania a udržiavania si zákazníkov, ich záujmu a následných tržieb. Náš prieskum dokazuje, že napriek rastu internetového predaja spotrebitelia stále uprednostňujú zážitok z nakupovania v kamenných prevádzkach, ako dôležitú súčasť inšpirácie, informovanosti, testovania a angažovanosti,“ tvrdí David Close, šéf CBRE pre prenájom maloobchodných prevádzok v regióne EMEA.
Rovnaký trend očakávajú odborníci aj na Slovensku. „Situácia na slovenskom trhu bude v podstate kopírovať vývoj vo svete. Neočakávame tu výraznejšie rozdiely,“ uzatvára Matúš Forman z oddelenia prenájmu maloobchodných nehnuteľností v CBRE na Slovensku.