Nechajte nám na seba kontakt, čoskoro sa Vám ozveme s ponukou

alebo
Pomáha Vám
20. 6. 2018

CBRE

CBRE: Návštevnosť nákupných centier je stabilná, tržby maloobchodníkov vlani rástli

Realitno-poradenská spoločnosť CBRE, tak ako každoročne, aj tentokrát mapovala situáciu v slovenských nákupných centrách. Výsledkom je správa pod názvom Shopping Centre Index 2018, ktorá prináša súhrnné informácie z 13 regionálnych nákupných centier zo 6 krajských a 4 okresných miest, pričom bolo vyhodnotených viac ako 1000 maloobchodných zmlúv.

Výsledok skúmania? Návštevnosť nákupných centier zostala stabilná, zákazníci míňali viac a tržby obchodníkov rástli. Nájomné v prevádzkach rástlo len mierne.

Dominuje móda

Najvýznamnejšie zastúpenie, viac ako tretinu (35 %) všetkých maloobchodných predajní tvorí v dnešných nákupných centrách sortiment oblečenia a bielizne. „Rozloha predajní v tomto segmente narástla niekoľkonásobne, značky, ktoré začínali na 300-400 m² dnes často operujú na ploche s rozlohou viac ako 1600 m²,“ prízvukuje špecialista CBRE na oblasť maloobchodu Matúš Furman. Dôvodom je podľa neho konkurenčný boj a často platí pravidlo, že kto je väčší, ten vyhráva. Druhou najväčšou kategóriou sú predajne z oblasti špecializovaného obchodu (16 %), do ktorého spadajú kníhkupectvá, drogérie, parfumérie, lekárne, darčekové predajne, hračkárstva, či príslušenstvo k mobilným telefónom.

Návštevnosť a veľkosť nákupného košíka

Nákupné centrá, ktoré boli zahrnuté do prieskumu Shopping Centre Index 2018 navštívilo takmer 57 miliónov zákazníkov. „Tento počet je takmer totožný s tým, ktorý bol nameraný v predchádzajúcom období. Dobrou správou pre maloobchodníkov je však to, že zákazníci sú ochotní míňať z roka na rok viac peňazí“, hovorí riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE Peter Pohanka.

Poukazuje tiež na nástup novej generácie zákazníkov, ktorou sú mileniáli. Predajcovia musia tejto skupine už dnes prispôsobovať svoje predajné stratégie. „Ide o skupinu, ktorá nemá problém so zdieľaním svojho súkromia, ale ich sústredenie sa vzhľadom na časté marketingové ponuky znížilo na 8 sekúnd.“ Ďalšou nezanedbateľnou cieľovou skupinou je podľa experta CBRE dnešná generácia X, ktorou sú mladí profesionáli a tí sú často zameraní na digitálny aspekt predaja a rodinnú sféru. V súvislosti s návštevnosťou sa musia nákupné centrá vysporiadať s pokračujúcim rozmachom menších maloobchodných schém - retail parkov (rad susediacich jednotiek so samostatnými vstupmi priamo z parkoviska), ktoré začínajú vznikať už aj v obciach s 5-tisíc obyvateľmi, čo výrazne zmenšuje spádovú oblasť centier a frekvenciu ich návštev.

Veľkosť nákupného košíka medziročne vzrástla o 5,8 %. Obrat na 1 000 zákazníkov v roku 2016 predstavoval 6 488 eur, v roku 2017 6 862 eur.

Nájomné sa zvýšilo len mierne

Úroveň nájomného narástla v roku 2017 len o 0,6 %. Tento nárast zohľadňuje indexáciu nájomných zmlúv a zmenu nájomných podmienok po renegociácii novej zmluvy alebo pri premiestnení predajne. „Nárast nájomného o viac ako pol percenta je výsledkom priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom bol zaznamenaný nárast priemerného nájomného vo výške 4-6 %. Naopak, v starších nákupných centrách, v ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším trendom a očakávaniam návštevníkov bola výška nájmov stabilná, alebo dokonca aj výraznejšie klesla,“ vysvetľuje P. Pohanka.

Tržby záležali na kvalite nákupného centra

Výkonnosť jednotlivých nákupných centier je na jednej strane ovplyvnená makroekonomickou situáciou v regióne a na strane druhej konkurenčným bojom o zákazníka. Výkon jednotlivých posudzovaných nákupných centier bol značne rozdielny. Najlepšie nákupné centrá dokázali zvýšiť svoje obraty o takmer 6 %. Tie, ktoré nedokázali zareagovať na zmeny v zákazníckom správaní a nové trendy v maloobchode naopak čelili niekoľkopercentnému prepadu obratov. V priemere však obraty v slovenských nákupných centrách medziročne vzrástli o 5 %. Osobne považujem takýto nárast obratov za pomerne nízky. Dôvodom by mohli byť agresívnejšie úrokové sadzby bánk a tiež to, že ľudia dnes radšej svoje peniaze investujú, než by ich mali spotrebovať nakupovaním,“ myslí si Peter Pohanka.

Záujem o šport a gastro

Nárast tržieb odráža aktuálny pozitívny ekonomický vývoj na Slovensku, ktorý sa premieta do nákupných nálad a preferencií obyvateľstva. Najvýraznejší nárast tržieb bol nameraný v kategórii športových potrieb (o 17 %) a v segmente gastro (o 10 %).

Slovensko verzus Česko

Tak ako na Slovensku, tak aj v Česku bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov maloobchodníkov. Českí obchodníci si prilepšili o 8,6 %, zatiaľ čo ich slovenskí kolegovia o takmer 5 %.

Nárast výšky nájomného bol badateľnejší u našich západných susedov. Na rozdiel od Slovenska (0,6 %) tam nájomné rástlo o viac ako 5 %. Dôvodom bola jeho stagnácia v predchádzajúcich rokoch, ktorá skončila práve vlani, čo spôsobilo kumulatívny nárast cien nájomného v ČR.

Ak by sme porovnali návštevnosť nákupných centier, v ČR sa zvýšila medziročne v priemere o 0,9 %. „Vo vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú však na tom lepšie slovenské nákupné centrá. V roku 2017 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 260 zákazníkov na m2, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 167 návštevníkov na m2“, uzatvára P. Pohanka.

Link na článok na Aktuality.sk: https://www.aktuality.sk/clanok/600022/kolko-penazi-minuli-slovaci-v-nakupnych-centrach/

Na etrend.sk:  https://lnk.sk/lpR3