Hybridný pracovný model zohľadňuje fakt, že niektorí zamestnanci sú produktívni aj bez toho, aby boli prítomní v kancelárii.
Hybridný pracovný model zohľadňuje fakt, že niektorí zamestnanci sú produktívni aj bez toho, aby boli prítomní v kancelárii. Stále však zohrávajú úlohu osobné interakcie. Pracovisko budúcnosti preto musí umožňovať zamestnancom bezpečne pracovať z rôznych priestorov a pripájať sa na schôdzky ako virtuálni účastníci.
Fluidita, teda tekutosť pracovných miest, ktoré nie sú dedikované na fyzickom pracovisku, nevyhnutne povedie k zvýšeniu spolupráce so zmiešanou prítomnosťou (mixed presence). Týka sa schôdzok alebo úloh, ktoré zahŕňajú súčasne ľudí fyzicky prítomných aj virtuálnych účastníkov. V porovnaní so 100% virtuálnou alebo 100% osobnou spoluprácou, ide o skutočnú výzvu. Nerovnosť v prítomnosti vytvára riziko nerovnosti na stretnutiach, pričom v nevýhode sú práve virtuálni účastníci. Účastníci v kancelárii môžu čítať reč tela, očný kontakt a ťažiť z interakcie s prezentačnou technikou a inými materiálmi. Virtuálni účastníci môžu mať problém nájsť vhodnú príležitosti, ako prispieť, vstúpiť do konverzácie, korektne sa odpojiť zo stretnutia alebo môžu mať problémy so stabilitou internetového pripojenia.
Kľúčové teda bude prepojiť fyzický a digitálny svet. Odborníci z realitno-konzultačnej spoločnosti CBRE z tímov Workplace Solutions, Design, Network Advisory Services a Workplace Technology Services zosumarizovali odporúčania týkajúce sa troch oblastí: 1. priestor, 2. nástroje a 3. správanie, ktoré spolu vytvárajú vhodné podmienky pre spoluprácu počas zmiešanej prítomnosti ľudí.
1. Priestor
Inštalácia webových kamier v konferenčných miestnostiach už dnes nestačí. Výber nábytku, konfigurácia vybavenia a dokonca aj farby zvýrazňovačov ovplyvňujú efektivitu priestoru. Priestory na spoluprácu, ktoré sú zámerne vytvorené na spoluprácu so zmiešanou prítomnosťou ľudí, budú zohľadňovať nasledujúce princípy a odporúčania:
2. Nástroje
Okrem správneho fyzického prostredia musia zamestnávatelia poskytnúť svojim zamestnancom aj správne nástroje na preklenutie fyzickej a digitálnej priepasti. Vyriešia ale hardvér, softvér a aplikácie všetky problémy flexibilnej práce? Trh je zaplavený rôznymi riešeniami, čo viedlo k náročnému procesu rozlíšenia užitočných nástrojov od rušivých prvkov. Univerzálny kľúč neexistuje, ale CBRE odporúča niekoľko tipov:
3. Správanie
Správanie účastníkov stretnutia so zmiešanou prítomnosťou ľudí je rovnako dôležité ako priestor alebo vybavenie. Osobne prítomní aj virtuálni účastníci musia spolupracovať, aby si osvojili nové návyky a etiketu. Nasledujúce odporúčania CBRE môžu pomôcť zamestnancom lepšie pochopiť ich úlohu pri podpore úspešných schôdzok:
Kľúčom je...
Podpora stretnutí so zmiešanou účasťou ľudí si vyžaduje koordináciu medzi dizajnom konferenčnej miestnosti, balíkom technológií a novými návykmi zamestnancov. Aby bolo možné úspešne spojiť zamestnancov pracujúcich z kancelárie aj dištančne, musia byť všetky tri oblasti vyvážené. Ak len jedna z nich zlyhá, riskujete integritu celku. Kľúčom k budovaniu kvalitnej spolupráce v hybridnom modeli práce je multidisciplinárny prístup, ktorý zahŕňa poznatky a skúsenosti profesionálov v oblasti nehnuteľností, IT a ľudských zdrojov.
Zdroj: https://www.cbre.com/insights/articles/mixed-presence-collaboration-key-to-successful-hybrid-work