Nechajte nám na seba kontakt, čoskoro sa Vám ozveme s ponukou

alebo
Pomáha Vám
11. 8. 2022
Značka Benzina sa vrátila na Slovensko

Značka Benzina sa vrátila na Slovensko a kupuje čerpačky Oliva

Značka Benzina vznikla už v roku 1958 vo vtedajšom Československu. Po roku 1989 prešla spoločnosť v rámci privatizácie do súkromných rúk a právo na používanie značky Benzina na slovenskom trhu dočasne stratila. V roku 2019 sa vrátila a nedávno ohlásila, že prevezme pod svoje krídla 39 čerpačiek Oliva.

Expanzné a akvizičné plány a realita

Skôr narodení si isto pamätajú červenobiele čerpacie stanice s charakteristickým koníkom. Na Slovensko sa Benzina vrátila po 15-tich rokoch, keď v apríli 2019 otvorila svoju prvú čerpaciu stanicu v Malackách. História značky Benzina však siaha až do roku 1920, kedy Bratia Zikmudnovci založili firmu BZ a otvorili prvú čerpačku. Po znárodnení siete nezávislých čerpačiek v roku 1949 sa už používala značka Benzinol, čo súdruhovia veľmi „kreatívne“ vytvorili zo slov BENZIN a OLej. Už vtedy mala značka v logu koňa. Benzina je od roku 1995 súčasťou skupiny ORLEN Unipetrol a prevádzkuje najrozsiahlejšiu sieť – vyše 417 čerpacích staníc Benzina v Českej republike. Podľa objemu predaných pohonných hmôt ovláda štvrtinu českého trhu. Unipetrol je súčasťou medzinárodnej skupiny ORLEN, ktorá v piatich krajinách (Poľsko, Nemecko, Česko, Litva a Slovensko) prevádzkuje takmer tri tisícky čerpačiek. V januári 2021 Unipetrol rebrandoval na Benzina ORLEN.

„Na začiatku sa Benzina zamerala najmä na preberanie čerpacích staníc od súčasných prevádzkovateľov. Ambíciou je otvárať stanice nové a prevádzkovať aj stanice samoobslužné.“

Celkovo na Slovensku má Benzina ORLEN už 22 vlastných čerpacích staníc. V roku 2020 postavila v Dunajskej Strede prvú čerpaciu stanicu na tzv. zelenej lúke. Novotou žiariaca čerpačka sa nachádza na ulici Galantská cesta a okrem palív ponúka zákazníkom aj rýchle občerstvenie Stop Cafe. Na začiatku sa Benzina zamerala najmä na preberanie čerpacích staníc od súčasných prevádzkovateľov a zároveň počítala so stavbou práve takýchto nových staníc. Ambície sú ale širšie: spoločnosť chce počet staníc neustále zvyšovať a pribudnú aj samoobslužné stanice.

„Zatiaľ čo v Česku naše investície presahujúce miliardu korún mieria predovšetkým do modernizácie siete a zavádzania konceptu občerstvenia Stop Cafe, na Slovensku investujeme hlavne do rozvoja siete. Verím, že naši zákazníci budú môcť využívať naše služby takmer po celej krajine,“ povedal Tomasz Wiatrak, predseda predstavenstva skupiny Unipetrol, do ktorej patrí tiež Benzina. O tom, že expanzné a akvizičné plány sú reálne svedčí aj fakt, že holding Orlen Unipetrol môže na Slovensku prevziať prevádzku 39 čerpacích staníc spoločnosti Oliva group. Rozhodol o tom nedávno slovenský protimonopolný úrad. PKN Orlen ešte v januári 2022 ohlásil väčšiu transakciu – fúziu so skupinou LOTOS, v rámci ktorej by mal okrem iného získať na Slovensku 41 čerpacích staníc od maďarskej spoločnosti MOL, ktorá vlastní Slovnaft.

„Investície smerujeme aj do rozvoja súčasných čerpacích staníc, a to otváraním pobočiek gastronomického konceptu Stop Cafe. Práve občerstvenie je naším najrýchlejšie rastúcim segmentom, v ktorom objemy predaja v Česku za posledných osem rokov vzrástli o 320 %. Verím, že slovenskí zákazníci si rovnako ako českí zamilujú nielen našu výberovú belgickú kávu a obľúbené hotdogy, ale aj ďalšie gastronomické produkty zo širokej ponuky Stop Cafe,“ praje si Marek Zouvala, riaditeľ siete čerpacích staníc Benzina. Tento trend je na Slovensku ešte umocnený legislatívou, nakoľko počas 15 a pol dňa sviatkov musia byť štandardné potravinové siete zatvorené, čo zvyšuje návštevnosť čerpacích staníc za účelom nákupu potravín a občerstvenia. Napríklad každá ďalšia nová čerpacia stanica Slovnaftu už bude poskytovať služby občerstvenia a súčasťou mnohých sú obchodné priestory Fresh Corner. Slovnaft v roku 2019 predal vyše 8 miliónov šálok kávy a patrí tak k firmám s najväčším objemom predaja tejto (nielen) motoristami obľúbenej pochutiny.

Značka Benzina v náročných časoch

Na expanziu si Benzina nezvolila práve príhodné obdobie. Opakovaný lockdown a v podstate zmrazený cestovný ruch neprajú cestovaniu a návštevám čerpačiek. Na druhej strane potravinový obchod a e-commerce zvýšili nápor na logistiku, dopravu a zasielateľstvo, a to niekoľkonásobne. Keď už sa zdalo, že pandémia ustupuje, okupácia Ukrajiny ruskou armádou spôsobila ďalšia problémy a mala vplyv aj na rekordnú infláciu.

Benzina navyše nepodniká v sektore sama. Najväčšou sieťou čerpacích staníc na Slovensku disponuje Slovnaft, tvorí ju okolo 257 čerpačiek. Za ňou nasleduje OMV (91) a Shell (85) a desiatky menších operátorov ako GAS, Lukoil, Jurki, Dalioil a prevádzkovateľov, ktorí nemajú sieť, ale len jednu čerpaciu stanicu. Čerpacie stanice prevádzkujú aj maloobchodné reťazce Tesco, Kinekus a veľkoobchod Metro a mnohé logistické firmy majú v areáloch vlastné čerpačky. V budúcnosti je predpoklad, že aj vďaka vyššie uvedenej legislatíve sa budú retaileri spájať s čerpacími stanicami, aby mali výnimku a mohli mať otvorené. Tento koncept už využíva napríklad slovenská sieť Delia, ktorá otvorila obchod na čerpačke Lukoil alebo Billa, ktorá tento rok otvorila obchodík VIVA BILLA na čerpačke OMV. V zahraničí sú známe spolupráce Shell - Spar (Rakúsko), Shell - Migros (Španielsko), Lukoil - Carrefour (Poľsko) alebo OMV - Spar (Maďarsko).

Benzina sa snaží budovať lojalitu zákazníkov aj pomocou tankovacích kariet Tankarta Business a Tankarta Easy. V Česku ich využíva viac než 200 tisíc motoristov, a to ako bežní zákazníci, tak aj firemná klientela. „Tankarta Business ponúka výhodné tankovanie pre podnikateľov a firmy. V ich nákladoch rozhoduje o prosperite každý cent. Preto sme pre našich firemných zákazníkov pripravili atraktívny nástroj na znižovanie prevádzkových nákladov i administratívy, pričom do budúcnosti počítame aj s medzinárodnou akceptáciou karty. Tankarta Easy prináša podobné výhody pre bežných motoristov, ktorí pri tankovaní získavajú okamžitú zľavu až 0,04 EUR z totemovej ceny na každom litri paliva,“ dodáva Marek Zouvala.

„Dlhoročné skúsenosti v podnikaní a dobrá znalosť slovenského trhu, poskytujú pevný základ pre budovanie maloobchodných kapacít spoločnosti Benzina.“

Nutné je podotknúť, že Benzina čerpá zo znalosti značky a na Slovensku nezačína úplne od nuly. „Na Slovensku sme si vybudovali silné postavenie na veľkoobchodnom trhu s palivami. Predáva sa tu viac ako 30 rafinérskych a petrochemických výrobkov vyrobených skupinou ORLEN. Naše dlhoročné skúsenosti v podnikaní a dobrá znalosť slovenského trhu poskytujú pevný základ pre budovanie maloobchodných kapacít. Začíname s niekoľkými miestami, no našou ambíciou na ďalšie dva až tri roky je stať sa jedným z kľúčových prevádzkovateľov čerpacích staníc. Maloobchodná sieť, ktorú chceme na Slovensku vybudovať, bude mať dlhodobý charakter a bude predstavovať významný odrazový mostík pre expanziu skupiny ORLEN v strednej Európe,“ povedal v roku 2019 pri otvorení prvej stanice v Malackách Daniel Obajtek, predseda predstavenstva PKN ORLEN.

 

Zdroj a foto: Benzina

popup