Nechajte nám na seba kontakt, čoskoro sa Vám ozveme s ponukou

alebo
Pomáha Vám
13. 1. 2023
Potreby a požiadavky ľudí na svoje bývanie, prácu, ale aj nakupovanie sa menia

Prieskum CBRE: Naše preferencie sa menia. Takto chceme v budúcnosti bývať, pracovať a nakupovať

  • Nový CBRE prieskum identifikoval štyri hlavné oblasti, ktoré budú ovplyvňovať rozhodnutia ľudí v oblasti nehnuteľností: duševnú pohodu, lokalitu bývania aj práce, ESG princípy a hybridnú prácu
  • Viac ako 40 % respondentov, ktorí sa plánujú presťahovať v najbližších dvoch rokoch, chce bývať v blízkosti centier miest. Len 10 % chce ísť bývať do zahraničia
  • Aj napriek tomu, že čoraz častejšie pracujeme z domu, kancelárie sú, pre firmy aj ich zamestnancov, aj naďalej dôležité. Až 90 % Európanov chce pracovať flexibilne, a teda ako z domu, tak aj z kancelárie
  • Mení sa aj naše nákupné správanie. Spotrebitelia až 7 z 10 kategórií tovaru nakupujú radšej v kamenných obchodoch ako cez internet

Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE zverejnila svoj nový prieskum, v ktorom sa bližšie zamerala na potreby a požiadavky ľudí na svoje bývanie, prácu, ale aj nakupovanie. Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 20 000 respondentov rôznych vekových kategórií: od generácie Z (18 – 25 rokov), až po baby boomerov (58+).

Prieskum od CBRE ukázal, že duševná pohoda, lokalita práce aj bývania, ESG princípy a hybridná práca  sú štyri zásadné oblasti, ktoré budú významne ovplyvňovať rozhodnutia pri výbere nehnuteľností.

Na margo prieskumu sa vyjadril aj Tasos Vezyridis, Executive Director, Research, Europe at CBRE. "Alfou a omegou každého rozhodnutia týkajúceho sa realitného trhu je práve spotrebiteľ. Aj to bol hlavný dôvod realizovania tohto prieskumu. Výsledky nám jasne ukázali, akým výzvam čelia nielen vlastníci nehnuteľností, ale aj investori. A to hlavne v sektoroch rezidenčných, maloobchodných, kancelárskych, ale aj logistických nehnuteľností. Výsledky prieskumu tiež ukázali, že čo sa týka lokality pre bývanie, záujem je hlavne o centrá miest. Tiež vyvracajú názor, že všetci chceme pracovať a nakupovať na diaľku.“

  • SŤAHOVAŤ SA CHCE TAKMER 40 % RESPONDENTOV, ZAHRANIČIE VŠAK ĽUDÍ NELÁKA

Podľa spoločnosti CBRE sa v najbližších dvoch rokoch plánuje presťahovať 32 % Európanov. Celkom 42 % z nich by zvolilo lokality bližšie k centrám miest - takto reagovali hlavne mladšie generácie respondentov. Počas pandémie koronavírusu ľudia naopak radšej volili bývanie na predmestiach. Do zahraničia sa pritom plánuje presťahovať len 10 % opýtaných.

Zaujímavé je aj zistenie, že takmer polovica respondentov, ktorí sa chcú presťahovať, vyhľadávajú skôr prenájom. CBRE odborníci to vidia ako príležitosť pre developerov aj investorov, ktorí sa zameriavajú práve na výstavbu nehnuteľností určených na prenájom.

  • BUDÚCNOSŤ PRAJE HYBRIDNEJ PRÁCI, PREFERUJE JU AŽ 90 % RESPONDENTOV

Faktom je, že pandémia značne ovplyvnila aj to, ako pracujeme a urýchlila implementáciu trendov do praxe. Prieskum ukázal, že zamestnanci sa stále častejšie vracajú práve do kancelárií. Až 38 % respondentov dnes už pracuje výlučne v nich. Spoločnosť CBRE sa pozrela aj na štýl práce, aký by sme preferovali v ideálnom svete. Až 90 % respondentov sa vyjadrilo, že by preferovali práve hybridný pracovný model, a teda mix práce na diaľku a práce v kancelárii. CBRE odborníci poukazujú na to, že aj tento fakt podporuje tvrdenie, že kancelárie budú aj napriek flexibilnej práci pre firmy dôležité. 

Zaujímavé je aj zistenie, čo patrí medzi kľúčové faktory frekvencie návštevy kancelárie. Pre 67 % Európanov je to práve kratší čas dochádzania do práce, pre 54 % celková lokalita, a teda aj to, čo ponúka jej okolie. Podľa CBRE je preto práve lokalita jeden z hlavných faktorov pri zvažovaní nových akvizícií, a to nielen v očiach investorov, ale aj nájomcov kancelárskych priestorov.

  • ONLINE PREDAJ RASTIE, STÁLE VŠAK PREFERUJEME NÁKUPY V KAMENNÝCH PREVÁDZKACH

Pravdou je, že za posledné dva roky pomer internetového predaja narástol a nakupovali sme primárne cez internet. Z prieskumu však vyplýva, že aj naďalej preferujeme nákupy v kamenných prevádzkach, a to až pri 7 z 10 kategórií tovarov. Dôvody sú pritom jasné. Spotrebitelia si užívajú hlavne zážitok z nakupovania v kamenných prevádzkach a interakciu s produktom. Až 61 % Európanov uviedlo, že hlavnou pohnútkou k návšteve kamennej prevádzky je možnosť vidieť produkt, alebo si ho vyskúšať.

Odborníci z radov CBRE poukazujú aj na fakt, že kamenný obchod prináša maloobchodníkom viacero výhod, nielen predaj cez pokladňu. Až 50 % spotrebiteľov si napríklad príde do obchodu produkt pozrieť, pričom až následne si ho kúpi cez internetový obchod. Dôležitým faktorom pri našich nákupoch je pritom aj možnosť a forma vrátenia tovaru. Celkom 43 % respondentov uprednostňuje vrátenie online objednávky priamo v obchode, čím sa vyhnú vráteniu tovaru prostredníctvom pošty. Zároveň, vzhľadom na to, že náklady na elektronický obchod aj naďalej rastú, CBRE poukazuje na rastúci význam tzv. omnichannel stratégií v rámci maloobchodných, ale aj logistických nehnuteľností.

Celý report si môžete pozrieť tu: https://www.cbre.com/insights/books/the-global-live-work-shop-report

popup