Ako sa retail vyrovnáva so súčasnými ekonomickými problémami?
Realitno-konzultačná spoločnosť CBRE zhromažďuje údaje o predaji, tržbách a zaľudnenosti obchodov v mnohých realitných aktívach, ktoré spravuje v kontinentálnej Európe. Na Slovensku spravuje napríklad VIVO! Bratislava a SC Europa v Banskej Bystrici. Vďaka prehľadu a medzinárodnému presahu vie odhadnúť a zhodnotiť výkonnosť maloobchodu a proaktívne spravovať zverené aktíva. Aké sú kľúčové zistenia pre prvý kvartál 2022?
Z grafu je vidno, že zaľudnenosť (footfall), teda počet návštevníkov obchodov a nákupných centier, sa od začiatku roka naďalej zvyšuje a približuje sa k úrovniam pred pandémiou. Najsilnejšie oživenie vykazuje maloobchod v Českej republike, Portugalsku, na Slovensku a vo Švajčiarsku.
Spoločnosť CBRE ďalej zistila, že tretina trhov, na ktorých sleduje túto metriku, v súčasnosti prekračuje úrovne pred pandémiou. Čo sa týka výkonnosti, v prvom štvrťroku viedli nákupné centrá, no nezaostávajú ani retail parky.
Pomery nákladov na obsadenosť (Occupancy Cost Ratios - OCR) sa tiež približujú k úrovniam spred pandémie. Za sledovaný rok končiaci sa 22. júnom klesla priemerná hodnota OCR v spravovaných retailových nehnuteľnostiach na 10,2 % v porovnaní s 9,7 % v roku 2019. Čo sa týka konkrétnych typov obchodov až 50 % kategórií má teraz nižšiu hodnotu OCR ako v roku 2019. Ide najmä o predajne s výrobkami pre domácnosť, obchody s nábytkom, doplnkami a módou.
V decembri 2021 bola priemerná miera neobsadenosti na úrovni 7,7 %, ale k 22. júnu 2022 poklesla na úroveň 6,8 %. Zlepšenie výkonnosti bolo vidieť v nákupných centrách aj retail parkoch.
Podľa Štatistického úradu SR v prvom 1. štvrťroku tohto roka tržby maloobchodníkov ešte zaznamenávali dvojciferné tempá rastu. Z mesiaca na mesiac ale rast tržieb spomaľuje pod ťarchou vysokej inflácie a klesajúcich reálnych miezd, v dôsledku čoho domácnosti obmedzujú svoju spotrebu.
K najvýraznejšiemu prepadu došlo v stánkoch a na trhoch a v e-shopoch (zhodne o -12,5 %) a v predajniach s ostatným tovarom pre domácnosť (nábytok, elektronika, hobbymarkety…), kde tržby klesli o cca -11% (údaje sú za august 2022). Nižšie ako pred rokom boli aj tržby v obchodoch s tovarom pre kultúru a rekreáciu (športové potreby, hračky, knihy…), ktorých tržby klesli o takmer 9%. No a miernejšie sa znížili ešte aj tržby na čerpacích staniciach, a to o -3,6 %. Analytici očakávajú, že zdražia hlavne potraviny, energie či benzín. Našinci teda budú väčšiu časť zo svojho rodinného rozpočtu vynakladať práve na tieto položky a naopak sa budú zrejme snažiť niečo ušetriť na ostatných výdavkoch, to znamená na oblečení, kultúre, gastronómii, hračkách, jednoducho statkoch, ktoré nutne nepotrebujú. Nie je to dobrá správa pre nepotravinový retail, ktorý navyše zasiahla pandémia a lockdown výrazne viac než reťazce z prevahou predaja potravín.
V súčasnosti budú zaľudnenosť skreslovať aj predvianočné nákupy a zľavové či promočné aktivity typu Black Friday. Množstvo zákazníkov nakupuje v značnom predstihu, nakoľko inflácia zvyšuje ceny tovaru takmer zo dňa na deň. Mnohí radšej nakúpia v nákupných centrách a retail parkoch, namiesto v e-shopoch, kde je vysoká neistota doručenia do Vianoc. Ide najmä o tovar z Ázie.
Napriek neistým ekonomickým podmienkam v prvej polovici roku 2022 dokazuje analýza CBRE odolnosť maloobchodu. Aspoň teda v aktívach spravovaných CBRE, čo však môžeme vnímať ako reprezentatívnu vzorku. S ďalším zhoršovaním situácie by však mali investori a prenajímatelia intenzívnejšie sledovať trh, aby mohli prijímať včasné informované strategické rozhodnutia.
Zdroje: Štatistický úrad SR, https://www.cbre.co.uk/insights/articles/how-is-retail-performing-against-the-current-economic-headwinds