Volvo Cars bude na Slovensku vyrábať elektromobily
Hovorí sa o nej ako o protiváhe U.S. Steel, ale aj ďalšej „monotematickej“ výrobe na Slovensku. Do priemyselného parku Valaliky príde automobilka Volvo. Plánuje vyrábať moderné elektromobily.
Volvo prichádza na trh, na ktorom pôsobia už ďalšie štyri veľké automobilky: Volkswagen pri Bratislave, Groupe PSA Slovakia v Trnave (od roku 2006), KIA Motors Slovakia pri Žiline (od roku 2006) a Jaguar Land Rover pri Nitre. V každom prípade je to po strastiplných covidových rokoch celonárodne významná investícia pre Slovensko, ktoré bude na biznisovej mape nezmazateľne zapísané ako krajina, ktorá vyprodukuje najviac automobilov prepočte na obyvateľa.
Bude mať Volvo dosť zamestnancov?
Pohľad zo štatistík hovorí, že najvyššia miera nezamestnanosti je dlhodobo na východe Slovenska v Prešovskom a Košickom kraji, v ktorých sa pohybuje nad 8 %. Podľa oficiálnych vyjadrení Ministerstva hospodárstva a automobilky Volvo Cars, bude v samotnej výrobe pracovať okolo 3000 ľudí a násobne viac v nadväzných odvetviach a u subdodávateľov. Zopakujme si však, že na Slovensku sú štyri ďalšie automobilky, pričom tá najstaršia Volkswagen pôsobí na trhu už od februára 1992. Za ten čas jej útrobami prešli nielen tisícky vozidiel, ale aj zamestnancov. Teda ľudí, ktorí doslova „vyrástli“ s automotive a sú kvalifikovaní pracovať v tomto sektore, dokonca aj v ére Priemyslu 4.0, teda v ére digitalizácie a robotizácie. Spomínaný podnik U.S. Steel zamestnáva okolo 24 500 ľudí a niekoľkokrát hromadne prepúšťal a hrozilo, že výrobu obmedzí alebo uzavrie, čo by malo pre zamestnanosť na východe Slovenska závažné dôsledky. Investíciu Volvo vo výške okolo 1,2 miliardy eur ale nemožno vnímať iba cez prizmu zamestnanosti a pozdvihnutia životnej úrovne v regióne. Keďže Volvo už vybuduje prevádzku v súlade s požiadavkami Priemyslu 4.0, bude to tiež impulz pre rastúci IT sektor, košickú Technickú univerzitu a Košice IT Valley. Zároveň je potrebné si uvedomiť, že v automobilke, v ktorej je vysoká miera automatizácie a robotizácia budú potrební najmä špecialisti a vysoko kvalifikovaná obsluha zložitých strojov, prípadne vývojári softvéru pre elektromobily. Zástupcovia košického kraja práve v súvislosti s príchodom automobilky prisľúbili zvýšiť kapacitu vzdelávania a prispôsobiť ho pre tento sektor.
Ako automobilka ovplyvní trh nehnuteľností?
Volvo bude v štátom vlastnenom priemyselnom parku Valaliky, ktorý nesie meno po obci pri Košiciach. Valaliky Industrial Park má štatút významnej investície a rozloha pozemkov tvoriacich územie investičného projektu bude mať 10,475 milióna metrov štvorcových.
Dá sa predpokladať rovnaký scenár ako pri príchode automobilky Jaguar Land Rover, ktorý spustil výrobu v októbri roku 2018. Ceny rezidenčných aj priemyselných nehnuteľností v lokalite stúpli. Napriek nízkej mobilite Slovákov, okolie automobilky Volvo tiež obsadia subdodávatelia a zamestnanci, hoci by aj títo dochádzali tzv. na týždňovky. Natíska sa aj otázka, ako rýchlo bude dobudovaná cestná infraštruktúra, keďže napríklad s dostavbou diaľnice z Bratislavy do Košíc zápolí už niekoľká vláda v poradí. Prvý krok bude opäť na bedrách košického samosprávaneho kraja. Bude musieť zabezpečiť infraštruktúru aj súčinnosť pri vzniku dostupného nájomného a rezidenčného bývania.
Volvo v plnej prevádzke plánuje vyrábať okolo 250 tisíc elektromobilov ročne. Výrobná hala začne rásť v budúcom roku a výrobné linky budú inštalované počas roku 2024. Sériová výroba elektrických automobilov by mala začať v roku 2026. Pre Volvo je to siedmy výrobný závod na svete. Fabrika vo švédskom Torslande bola otvorená v roku 1964, zatiaľ čo závod v belgickom Gente o v roku 1965. Dodajme, že automobilka Ford v roku 1999 kúpila Volvo Car za 6,5 miliardy USD a v roku 2010 ho predala čínskej automobilke Geely za takmer 2 miliardy dolárov. V Číne tak dnes fungujú tri továrne, v mestách Ta-čching, Čcheng-tu a Luqiao. Ďalší závod je v USA, v Južnej Karolíne, kde sa produkuje model S60 aj pre európsky trh. Práve ten je pre automobilku veľmi perspektívny, najmä pre nastupujúcu éru elektromobilov.
Pre Slovensko je Volvo už piatou automobilkou a vieme, čo možno očakávať. Závody priniesli do regiónov merateľný rozvoj. Znížila sa nezamestnanosť, zvýšili sa priemerné mzdy, rozšírili a skvalitnili sa nadväzné služby. Automobilky v súlade s agendou ESG podporujú municipality pravidelne a prispievajú aj jednorazovo, napr. pri ekologických katastrofách, či už finančne, materiálne alebo prostredníctvom angažovania zamestnancov. Volvo je známe zodpovedným prístupom k životnému prostrediu a podporou rôznych verejnoprospešných aktivít. Dá sa očakávať, že pozdvihne aj turistickú atraktivitu regiónu, na ktorý sa často zabúda, aj vďaka excentrickej geografickej polohe hlavného mesta v rámci územia Slovenska.
Plusy a mínusy automotive
Samozrejme nemožno hovoriť len v pozitívnych prínosoch novej automobilky. Každá z nich ovplyvnila trh s nehnuteľnosťami v regióne, stúpla dopravná záťaž a amortizácia infraštruktúry. Odborníci tiež varujú pred jednostrannou orientáciou Slovenska na sektor automotive. Ten môže pri krízach hromadne prepúšťať, obmedzovať výrobu alebo ak sa mzdy či iné výrobné náklady stanú nekonkurencieschopné, závody sa môžu presunúť na trhy s lacnejšou pracovnou silou a nižšími nákladmi.